Dijital pazarlama çok fazla dinamiği içinde barındıran zorlu bir süreç. Ulaşılması gereken son tarihler ve ulaşılması gereken hedefler var. Sınırlı kaynakları doğru kullanmanız gerek. Peki hata yapmak; hata insana mahsus. Ajans başkanımız Reyhan Açıkelli‘nin hep söylediği gibi “Yaptığınız hatanın sizi değersizleştirmesine izin vermeyin. Çok şükür ki insan hayatının bizim elimizde olduğu doktorluk gibi bir meslek yapmıyoruz. Yaptığımız hata en fazla biraz müşteri ve para kaybına neden olur. Önemli olan hatalardan ders alabilmek”
Evet, hatalardan ders alabilmek çok önemli. Sadece kendi hatalarımızdan değil, başkalarının hatalarından da ders alabilmeliyiz. Bu nedenle de bu yazımızda sizinle en yaygın 14 dijital pazarlama hatası ve bunlardan nasıl kaçınabileceğinize dair ipuçlarını derledik.
1. Hedef Kitle Belirlememek
Dünyanın en iyi bifteklerini yapabilirsiniz. Ama bir vegan restoranında çok fazla biftek satmazsın. Amacınız ürün ve hizmetlerinizin çok fazla kişiye erişmesi ise burada bir hata yapıyorsunuz demektir. Herkes her şeyle, her an ilgilenmez, ilgilenemez. Kime satış yaptığınızı, satış yaptığınız kişilerin alışkanlıklarını, zorluklarını, gelir guruplarını, ürün veya hizmetinizin onların sorunlarını nasıl çözeceğini bilmeniz gerekir. Bunları bilebilmek için, alıcı kişi profili ve hedef kitle geliştirmelisiniz. Bu olmadan, hedef kitlenizin ilgisini çekmeyecek pazarlama çalışmaları ile değerli kaynakları boşa harcayabilirsiniz.
Çözüm: Hedef kitlenizi tanımlayın ve alıcı kişilikleri geliştirin .
2. Pazarınızı Araştırması Yapmamak, Pazarın İhtiyaçlarını Anlamamak
Pazar araştırması, belirli bir “hedef” belirlemeyi ve yalnızca bu gruba odaklanmayı içerir. Pazar araştırmaları sayesinde hangi ürünleri ne zaman satmanız gerektiğini bilirsiniz. Örneğin yeni yıl süsleri satıyorsanız, bu süsleri yeni yılda değil de öncesinde satmalısınız. Bunun gibi trendler her pazarda var. Pazarı ve trendleri takip etmiyorsanız, müşterilerle bağlantı kurma fırsatlarını kaçırırsınız.
Çözüm: Pazarınızı araştırın ve pazar segmentleri oluşturun. Kapsamlı bir SEO stratejisi uygulayın ve her 4-6 ayda bir yenileyin.
3. Gerçekçi Dijital Pazarlama Hedefleri Belirlememek
Amazon veya Trendyol ile rekabet etmeye gücünüz olmadığını düşünebilirsiniz. Haklısınız ancak bu, onların sattığı bazı ürünlerle rekabet edemeyeceğiniz anlamına gelmez. Pazarınızdaki açıklarının nerede olduğunu bilmiyorsanız, nereden kazanç elde edebileceğinizi de bilemezsiniz.
Çözüm: Pazarlama stratejinizi çeşitlendirin ve büyüyebileceğiniz fırsatlar arayın. Bir örnek olarak, Amazon gibi devlerle karşı karşıya olduğunuzda geniş anahtar kelime terimleriyle rekabet etmek zor olabilir. Ancak, Longtail SEO stratejisini benimseyerek işletmenizi yarışa sokabilirsiniz.
4. Yanlış Kaynaklara Yatırım Yapmak
Hedef kitleniz nerede takılmayı seviyor? Sormanız gereken birinci soru bu. Ve bu cevabı ortaya çıkardığınızda, o alanda bir yerli gibi nasıl gezineceğinizi öğrenmelisiniz. Aksi takdirde kendinizi veganlara biftek satmaya çalışırken bulabilirsiniz.
Çözüm: Bir alıcı kişiliği ve olumsuz bir alıcı kişiliği geliştirin.
5. Yetersiz Kaynakla Çok Fazla Dijital Pazarlama Stratejisi Kullanmak
Dijital pazarlama yaklaşımınızı çeşitlendirmek önemlidir. Ancak her dijital strateji, belirli bir beceri ve uzmanlık gerektirir. Amazon, Google’dan farklı algoritmalar kullanır. Her ikisi de Meta’nın kullandığından farklıdır. Tüm mecraların inceliklerini öğrenmek sürekli yatırım gerektirir. Her alanda rekabetçi, hatta alakalı olmak, özel dikkat gerektirir. Hedef kitlenizle uyumlu bir dijital pazarlama stratejisi geliştirmediğinizi varsayalım. Bu durumda, yalnızca zaman ve enerji harcamakla kalmaz, aynı zamanda kaynaklarınızı da boşa tüketirsiniz.
Çözüm: Kaynaklarınıza göre en optimum faydayı gözeterek, stratejik bir dijital pazarlama stratejisi geliştirmek ve uygulamak.
6. Web Sitesini Yaptırmak ve Unutmak
Harika bir web sitesine sahip olmak çok önemlidir. Ancak iş orda bitmez. Web siteleri SEO çalışması veya içerik stratejisi olmadan işinize pek fayda sağlamayabilir. İnternette yaklaşık 2 milyar web sitesi var. Sektörünüzde kaç tane web sitesi olduğu hakkında bir fikriniz var mı? Bir web sitesi yaptırmak ve unutmak işinize yapacağınız büyük bir haksızlıktır.
Çözüm: İçerik Pazarlama ve SEO Stratejisi
7. İçerik Stratejisi Uygulamamak
İnternet aramalarının %80’i bilgi amaçlıdır. Bu, oje satıyorsanız ve web sitenizde “tırnak bakımı nasıl yapılır?” hakkında hiçbir şey yoksa, arama pazarının %80’ini kaçırdığınız anlamına gelir! Tutarlı, kapsamlı bir içerik pazarı stratejisi, izleyicilerinizle güven oluşturur, SEO avantajları sağlar ve müşteri için kolay, eyleme geçirilebilir adımlar oluşturur.
Çözüm: Tutarlı bir içerik pazarlama stratejisi geliştirin ve sürdürün .
8. Videonun Gücünden Yararlanmamak
Potansiyel alıcıların bir ürün hakkında bilgi edinmesine yardımcı olmak söz konusu olduğunda video içeriği yararlı bir araçtır. Müşteriler ürününüzü yalnızca ne işe yaradığını ve onlara nasıl yardımcı olacağını anladıklarında satın alacaklardır. Ayrıca videolar, ziyaretçilerin sitenizde geçirdiği süreyi artırmanıza olanak tanır . Daha uzun süre maruz kalma, güven oluşturur ve arama motorlarına sitenizin iyi olduğu sinyalini verir
Çözüm: Dijital pazarlama stratejinizde video içeriklere yer verin.
9. Metrik Belirlememek
Ölçemeyeceğiniz şeyi değerlendiremezsiniz. Eğer hedefleriniz yoksa dijital pazarlama çabalarınızın ihtiyacınız olan yatırım getirisini sağlayıp sağlamadığını nasıl bilebilirsiniz? Pazarlamanızı ölçmezseniz, işe yarayıp yaramadığını bilemezsiniz. Sınırlı kaynakları israf etme riskini alırsınız.
Çözüm: Dijital pazarlama çalışmalarınızın verimliliği ölçebilmek hedefler belirleyin ve dijital pazarlama ajansı veya ekibinizden düzenli raporlar isteyin .
10. Mesajların Net Olmaması
Stephen Covey, etkili insanların 7 alışkanlığı kitabında “etkili insanların önce anlamaya, sonra anlaşılmaya çalıştıklarını” söyler. Muhtemelen yayınladığınız her içeriğin amacını biliyorsunuzdur. Ya da bilmiyor musunuz? Peki kitlenizin amacını biliyor musunuz? İnsanlar kendi hayatlarını yaşıyorlar. Ve bu hayatların merkezinde işiniz yok. Bir satışı kapatmak, bir iş ilişkisindeki son adımdır. Güven inşa etmeyi gerektiren bir iş ilişkisi. İnsanlar emin olmadıkları ürünler için paralarını harcamaktan hoşlanmazlar. Bu nedenle net mesajlar, eylem adımları ve güven oluşturan bir pazarlama planı uygulamazsanız müşterilerinizi kaybedersiniz.
Çözüm: Mükemmel kullanılabilirliğe ve net, tutarlı mesajlaşmaya sahip UX Tasarımı ve net mesajlara odaklanan pazarlama stratejisi.
11. Dijital Deneyimi İnsancıllaştırmamak
Herkes satın almayı sever ama kimse kendisine bir şeyler satılmasını istemez. Ürün veya hizmetinizi pazarlarken insanların kendilerini abone listenizdeki bir numara gibi hissetmemeleri için kişisel bir dokunuşa sahip olmanız çok önemlidir.
Çözüm: Dijital iletişimi mümkün olduğunca kişiselleştirin. İnsanlara isimleriyle hitap etmeye çalışın. Mümkün olduğunca, her bir kişiye benzersiz bir birey olarak hitap etmeye ve öyle davranmaya çalışın. E-posta, haber bülteni vb. yazarken, bunları toplu bir listeyle değil, tek bir kişiyle konuşuyormuş gibi yapın.
12. Yüzeysel SEO
Bir blog yazmak, stratejik SEO ile aynı şey değildir . Etkili iletişim amacın netliğini gerektirir. Hangi kullanıcı amacını eşleştirmeye çalışıyorsunuz? Hangi anahtar kelimeleri hedefliyorsunuz? Her biri, web sitenizdeki belirli sayfalara ve önceki makalelere nasıl bağlanır?
Çözüm: Bir SEO stratejisine bağlı bir içerik pazarlama stratejisi geliştirin.
13. Rakipleri Araştırmamak
Neden tekerleği yeniden icat etmeye çalışıyorsunuz? Rekabet araştırması, müşterilerin neden sizden veya rakiplerinizden satın almayı seçtiğini ve rakiplerinizin ürünlerini nasıl pazarladığını anlamanıza yardımcı olur . Zamanla bu, kendi pazarlama programlarınızı geliştirmenize yardımcı olabilir
Çözüm: Rekiplerinizi araştırın ve trendlerin zirvesinde kalın.
14. İşi Tamamen Bir Dijital Ajansa Emanet Etmek
Uzman bir ajans ile çalışmanın büyük yararları olsa da, dış kaynağın sizin adınıza yapamayacağı şeyler vardır. Öncelikle işinizi kimse sizin kadar iyi bilemez. Hiçbir dış ajans iş hedeflerini sizin için oluşturamaz. SİZİN yol haritanızı sizin yönlendirmeniz olmadan başka kimse belirleyemez. Yaratıcı bir uzman ekip, zekice hazırlanmış dijital pazarlama planı oluşturmanıza ve uygulamanıza yardımcı olabilir. Ancak stratejinin kalbi şirketin kalbinden gelmelidir. Stratejik danışmanlar, hangi değerlerin peşinden koşmanın yararlı olabileceğini görmenize yardımcı olabilir. Ancak temel değerleriniz sizin olmalıdır.
Çözüm: İşin başında siz olun. Bir dijital pazarlama ajansı ile çalışsanız dahi içeride bir pazarlama sorumlunuz olsun.
Etkili Bir Dijital Pazarlama Stratejisi Oluşturmaya Hazır mısınız?
Yapılan hatalardan biz yapmasak da ders almak önemlidir. Son bir hatırlatma her firma benzersizdir ve pazarlamaya aynı şekilde yaklaşılmalıdır! Doğru bir dijital pazarlama stratejisi ile daha fazla kazanmak istiyorsanız size yardımcı olabiliriz. Şimdi 30 dakikalık ücretsiz bir tanışma toplantısı için bizimle iletişime geçin. Dijital pazarlama stratejilerinizi belirlemede size nasıl yardımcı olabileceğimizi konuşalım.