Klasik pazarlamada oldukça yaygın olan tavsiye mekanizması “ağızdan ağıza pazarlama” sistemi dijital dünyada evrim geçirdi. Dijital Medya’da tavsiye; “İnfluencer” üzerinden yapılıyor. Nielsen araştırma şirketinin verilerine göre tüketicilerin %92’si tavsiyelere güveniyor. Bu da Influencer Marketing’in hızla yükselen trend olmasının sebeplerinin başında yer alıyor. Hedi gelin İnfluencer kavramını daha detaylı inceleyelim.
Ağızdan Ağıza Pazarlama Nedir?
İletişim için kullanılan yöntemler internetin hayatımıza girmesi ile sosyal medya platformlarına doğru kaymıştır. Dolayısıyla tavsiye ve şikayet mekanizması da yine bu dijital platformlar üzerinden yürüyerek, klasik pazarlamadan daha aktif bir şekilde hayatını sürdürmeye devam etmektedir.
Tavsiye edilebiliyor olmak pazarlamanın önemli bir unsurudur. Öyle ki İngilizcede “World of Mouth Marketing (WOMM)” kelimesi gibi Türkçe’de de bu yöntem “Ağızdan Ağıza Pazarlama” ismini alarak profesyonel bir tanımlamaya kavuşmuştur. Markalar için bu duruma“ne kadar çok memnun olmuş müşteri o kadar çok da tavsiye” de diyebiliriz.
İnfluencer Nedir?
influencer sözcüğü ‘Etkilemek’ ( Influence) kelimesinden türemiştir. Kişilerin satın alma tercihlerini etkileyen belirli bir konuda ve/veya konularda fikrine güvenilen genelde takipçi sayıları yüksek kişiler için kullanılır. Sosyal medyada yüksek takipçilere ulaşmış profilleri ifade etmek için kullandığımız “fenomen” lerle birlikte hayatımıza girmeye başlamıştır.
İnfluencer İle Ağzıdan Ağıza Pazarlama
Markaların ünlüleri reklam kampanyalarında kullanması pazarlamanın temelinde yer alan yöntemlerden birisidir. Ancak hepimiz biliriz ki ünlüler bir markayı kullandığını söylüyorsa bunun için para almıştır ve markanın reklamını bu nedenle yapıyordur. İnfluencer’lar sosyal medyada yüksek takipçilere sahip kişiler olmasının yanında takipçileri tarafından sözlerine güvenilen, genelde yaşantılarını sosyal medya üzerinden yansıtan kişilerdir. Reklamda ünlü kullanımı yerine bir İnfluencer ile yapılan pazarlama kampanyasında genelde İnfluencer tavsiye ettiği şeyi kullanır/deneyimler ve bu deneyimi sosyal medyadan da paylaşır ve takipçileri de o kişinin bu kullanıcı deneyimini satın alma kararı verir.
Influencer’lar Farklı Olarak Ne Yaparlar?
- Paylaşımlarında markayı takipçilerinin gözüne sokmaz, reklam dili kullanmazlar.
- Uzun uzun ürünü anlatmak yerine deneyim paylaşırlar.
- Viral/doğal kurgular ile paylaşım yaparlar.
İnfluencer Seçerken Dikkat!
İnfluencer Marketing’de YouTube ve Instagram en popüler mecralardır. Tabi ki burada markanın etkin olduğu mecralara dikkat ederek tercih yapmak gerekir. Ayrıca pazarlama hedefinde influencer belirlenirken dikkat edilmesi gereken unsurlardan en önemlisi profilin paylaşım kategorisi ve takipçi kitlesinin sahip olduğu sektörleri iyi analiz edebilmektir.
Çünkü hitap etmediğiniz bir kitleye sahip İnfluencer’ı seçmek beklediğiniz etki ve faydayı sağlamayacaktır. Örneğin; kozmetik ilgi alanına sahip İnfluencer’ı restaurant tavsiyesi için kullanmak yerine. Restoran tarzı yerel işletmeler için blogger ya da gezi paylaşımı yapan influencerı tercih etmek daha doğru olacaktır.
İnfluencer ile Çalışmak
Marka tanıtımınız için bir İnfluencer ile çalışmayı mı istiyorsunuz? Arayın sizin için en uygun İnfluencer’ları belirleyerek doğru kampanya kurgusu ile hedeflerinize ulaşmanıza yardımcı olalım!