İyi bir dijital pazarlama stratejisi, markayı başarıya götüren yol haritasıdır. Biz de bu yazımızda dijital pazarlamaya temel bir genel bakış ve iyi dijital pazarlama stratejisinin markanız için neler yapabileceğine dair ipuçlarını paylaşmak istedik. Yazı ile ilgili görüşlerinizi yorum olarak paylaşmayı unutmamanızı hatırlatarak, keyifli okumalar diliyoruz 🙂
Dijital Pazarlama nedir?
Dijital pazarlama, kısaca ürün veya hizmetlerin internet, sosyal medya, cep telefonları veya diğer dijital ortamlar aracılığıyla pazarlanmasıdır. Ayrıca, sosyal medya pazarlaması, arama motoru optimizasyonu ve e-posta pazarlaması gibi farklı pazarlama stratejilerini kapsayan bir çatı terimdir.
Basılı tanıtım materyalleri, reklam panoları ve TV gibi geleneksel pazarlama yöntemlerle karşılaştırıldığında, dijital pazarlamanın en belirgin özelliği veriye dayalı olmasıdır.
Günümüzde Dijital Pazarlamacılar, hem internetin hem de teknolojinin gücünden faydalanarak, farklı müşteri davranışları veya kullanıcı etkileşimlerine ilişkin verileri toplayıp analiz edebilmekte, böylece daha kişiselleştirilmiş içerik ve daha kişiselleştirilmiş reklamlar oluşturabilmektedir.
Neden Dijital Pazarlama?
Geleneksel pazarlamanın aksine, dijital pazarlama aşağıdaki faydalara sahiptir:
İzlenebilir ve Ölçülebilir:
Teknolojik gelişmeler, web siteleri ve pazarlama kampanyalarının etkinliğini Google Analytics, Google Data Studio ve Adobe Analytics gibi dijital analiz gösterge tabloları aracılığıyla ölçmeyi oldukça kolaylaştırdı.
Dijital analitiğin devreye alınmasıyla, belirli bir süre boyunca toplanan veriler parmaklarımızın ucunda yer almaya başladı. Artık kullanıcıların web sitesi, sosyal medya ya da internete bağlı herhangi bir cihazdan markayla olan etkileşimini (temas noktası) rahatça kaydedebiliyoruz. Kaydettiğimiz bu etkileşimler üzerinden veri kümeleri oluşturarak /verileri bölümlere ayırarak, her temas noktasının kâr hanemize (satışlar veya dönüşümler) nasıl katkıda bulunduğunu anlayabiliyor, buna göre yeni stratejileri rahatlıkla belirleyebiliyoruz.
Daha Verimli ve Hızlı Optimizasyon
Dijital reklam platformlarının ortaya çıkışı, pazarlamacıların arama motorları, çeşitli web siteleri ve mobil uygulamalarda reklam alanları satın almalarına, canlı raporları saatler içinde incelemelerine olanak tanıdı.
Yapay zekanın devrede olması, verilerin anlık olarak reklam panellerine yansımasıyla pazarlamacılar reklam kampanyası performansını anlık olarak inceleyebilir hale geldiler ve bu sayede daha iyi bir reklam performansı için reklam öğelerini optimize etmek gibi anında ince ayarlar yapabiliyorlar.
Geniş ve Hedefli Erişim
Facebook, YouTube ve LinkedIn gibi sosyal medya platformlarındaki milyarlarca kullanıcıyla erişiminiz öncelikle bütçenizle sınırlıdır. Bu sosyal medya platformlarında reklamlarınızı demografik bilgiler, ilgi alanları ve yeniden hedefleme gibi davranış kalıplarına göre belirli kitleleri seçerek hedeflersiniz.
Yeniden hedefleme, web sitenizin belirli sayfalarını ziyaret etmiş kullanıcılara alakalı reklamlar göstermenizi sağlayan bir pazarlama biçimidir. Örneğin, bir kullanıcı gıda ürünleri satan bir internet sitesini ziyaret ederse ve elma satan bir ürün sayfasına giderse, gıda satan bu web sitesinin dijital pazarlamacıları kullanıcı siteden ayrıldıktan ve diğer web sitelerine, sosyal medya platformlarına, mobil cihazlara göz atarken kullanıcıyı elma ile ilgili reklamları göstererek hedefleyebilir.
Dijital Pazarlamanın 3 Bileşeni
Dijital pazarlamanın 3 temel bileşeni vardır.
- Kullanıcı Yolculuğu
- Dijital Kanallar
- Yaratıcı ve İçerik
1. Kullanıcı Yolculuğu
Dijital pazarlamanın başlangıç noktası kullanıcı yolculuğudur.
Kullanıcı yolculuğu, bir müşterinin markanızla ilgili duygularını ve algılarını şekillendiren dijital ve dijital olmayan tüm kanallarda markanızla karşılaşması ve ilk etkileşimidir.
Genellikle farkındalık aşamasından başlar ve satın alma veya savunucu olma (sadakat) aşamasında sona erer:
- Farkındalık: Müşteri sosyal medya, arama motoru veya geleneksel pazarlama yöntemleri ile bir şekilde markanın farkına varır.
- Düşünme (İlgi/Değerlendirme): Müşteri markanın web sitesinde belirli sayfaları ziyaret eder ya da sosyal medyada gönderileri ile etkileşime geçer (kaydetme, beğenme, link tıklaması vb…)
- Satın Alma (Arzu/Eylem): Müşteri satın almaya hazırdır. Ürünü sepete ekler veya fiyat teklifi ister. Satın almayı tamamlar.
- Savunuculuk (Sadakat): Müşteri marka ile ilgili görüşlerini yorum olarak paylaşır, sosyal medya paylaşımı yapar ve markayı arkadaşlarına tavsiye eder.
Bir müşteri genellikle reklam öğelerinizle veya içeriğinizle çeşitli dijital kanallarda (sosyal medya, arama, görüntülü reklamlar) etkileşime girer ve web sitenize ulaşır.
Web sitenize veya mobil uygulamanıza göz attığında amacınız, onu bir iletişim formu doldurmak veya bir alışveriş sepetine ürün eklemek gibi dönüşüm olarak adlandırılan önemli eylemler yapmaya teşvik etmektir.
2. Dijital Kanallar
Dijital pazarlamada ikinci adım dijital pazarlama kanallarının amaca uygun bir şekilde kullanılmasıdır. Pazarlama kanalları, markaların tüketicilere mesaj iletmek ve tüketicilerle etkileşime geçmek için kullandıkları ortamlara verilen genel addır.
Dijital pazarlamada dijital kanallar, müşterilerin ve potansiyel müşteri adaylarının marka hakkında bilgi sahibi oldukları ve marka ile bağlantı kurabildikleri yollardır. Bu, trafiğinizin (kullanıcılarınızın) geldiği yerdir.
Dijital pazarlama kanallarının en bilinenleri şunlardır:
- Organik Arama (ör. Google)
- Ücretli Arama ( ör: Googe ADS)
- Görüntülü Reklamlar (ör: Google Display, YouTube)
- E-Posta
- Sosyal Medya (ör: Facebook, Instagram, TikTok)
- Yönlendirme (ör. Diğer web siteleri üzerinden trafik)
Organik Arama
Arama motorları hayatımızda çok önemli bir yer kaplıyor. Öyle ki “Google’lamak” diye bir tabir var. İnsanlar arama motorlarını araştırmadan alışverişe ve eğlenceye kadar çeşitli nedenlerle kullanıyor ve Google, tek başına saniyede 40.000’den fazla sorguyu (günde 3,5 milyar arama sorgusu) işliyor. Organik arama sonuçları, çoğu aramada ücretli arama reklamlarının altında görünür.
Dijital pazarlamacılar, bir web sitesini organik arama motoru sonuç sayfalarının (SERP’ler) en üstünde sıralamak için, arama motoru optimizasyonu (SEO) olarak bilinen bir dijital pazarlama stratejisi uygular.
Ücretli Arama:
Ücretli arama reklamı sonuçları, SERP’lerin en üstünde görünür.
Web sitenizin Google’daki ücretli arama reklam sonuçlarında reklamını yapmak için, Google Ads hesabına kaydolmanız ve arama motoru pazarlamacılığı (SEM) olarak bilinen dijital pazarlama stratejisini uygulamanız gerekir .
Görüntülü Reklamlar:
Görüntülü reklamcılık, Google Görüntülü Reklam Ağı, YouTube, Facebook gibi yayıncı web sitelerinin ağlarındaki resimler, videolar gibi görseller aracılığıyla bir ürün veya hizmetin reklamını yapma sürecini ifade eder. Görüntülü reklamlar, ilgili üçüncü taraf web sitelerine başlık sayfası, resim şeklinde yerleştirilir.
E-Posta
2020 – Statista verilerine göre yaklaşık 4 milyar e-posta kullanıcısı var. E-posta, günümüzde işletmelerin müşterileriyle iletişim kurmak için kullandıkları en popüler dijital kanallardan biridir.
Dijital pazarlamacılar, hedeflenen ve ilgili e-postaları, doğru şekilde segmentlere ayrılmış e-posta abonelerine göndermek için e-posta pazarlama olarak adlandırılan dijital pazarlama stratejileri uygular.
Sosyal Medya
Sanırım sosyal medyanın ne olduğunu bilmeyen yoktur. İnsanlar her gün haberleri takip etmek veya dünyanın herhangi bir yerinden arkadaşlarına ve ailelerine bağlanmak için sosyal medyayı kullanıyor. Dünya nufüsun %49’u yani 3.80 Milyar kişi aktif bir şekilde sosyal medya kullanıcısıdır. Markalar da potansiyel müşterilerle daha kişisel ve özgün bir şekilde etkileşim kurmak için sosyal medyada yer almaları gerektiğinin farklında. Her gün daha fazla marka sosyal medyayı daha aktif bir şekilde kullanıyor.
Yönlendirme
Edinilen yönlendirme trafiği, kullanıcıların köprüleri (geri bağlantılar) tıklaması ve bir web sitesinden diğerine (köprü hedefi veya web sitesi) gitmesinin bir sonucudur. Doğrudan Google’da arama yapmak yerine diğer web sitelerinden gelen trafik anlamına gelir ve Site dışı SEO çalışmalarının önemli unsurlarından birisidir. Yönlendirme bağlantıları, stratejik çevrimiçi ortaklıklar aracılığıyla veya kazanılan medyanın bir sonucu olarak oluşturulur. Çevrimiçi PR uygulamak, geri bağlantılar elde etmek ve marka bilinirliği oluşturmak için en etkili yöntemlerden biridir.
Farklı Dijital Kanallar Markayı Nasıl Etkiler?
Dijital pazarlama kampanyaları genellikle arama motoru pazarlaması, içerik pazarlaması, görüntülü reklamcılık ve e-posta pazarlaması gibi birden çok dijital kanal stratejisinin (çok kanallı) kullanılması/birbirine entegre edilmesini içerir. Fakat bunu Omni-Channel pazarlama ile karıştırmayın.
Omni-Channel, müşterinin bir markayla sosyal medyada, fiziksel mağazada veya çevrimiçi mağazada etkileşime girip girmediğine bakılmaksızın tutarlı, birleşik ve sorunsuz bir müşteri deneyimi sağlamak olarak tanımlanır.
Müşteriyi tekrar çevrimiçi mağazaya bağlamak için QR kodlarını basan fiziksel broşürler, hem çevrimiçi hem de çevrimdışı müşteri satın alma geçmişine göre ürün önerilerini uyarlayan üyelik sistemleri, çok kanallı pazarlama stratejileri için örnek gösterilebilir.
Dijital pazarlama, hedef pazar erişimini en üst düzeye çıkarmak için basılı reklamlar, etkinlik pazarlaması, push bildirimler, mağaza içi promosyonlar gibi çevrimdışı pazarlama kanallarıyla entegre edilebilir ve kesinlikle entegre edilmelidir.
Çevrimiçi/çevrimdışı pazarlama entegrasyonuna bir örnek, bir ticaret fuarı başlatmak (çevrimdışı) ve bu fuarı tanıtmak için bir Facebook Reklam kampanyası (çevrimiçi) başlatmak olabilir. Etkinlik sırasında (çevrimdışı), e-posta ve mobil pazarlama (çevrimiçi) yoluyla süreci takip etmek için e-postalar ve telefon numaraları gibi potansiyel müşterilerin kişisel ayrıntılarını toplamakta entegre pazarlama çalışmalarına örnektir.
Markalar, farkındalıktan satın alma sonrası aşamalara kadar, kullanıcı yolculuğu boyunca çok kanallı bir müşteri deneyimi sunarak, çeşitli temas noktalarında kitleleriyle etkileşim kurabilir.
Örneğin, işletmeler farkındalık yaratmak için dijital PR kampanyaları başlatabilir, müşterilerin ürünlerini değerlendirmelerine yardımcı olmak için içerik pazarlaması uygulayabilir, SEO, dijital reklamlar ve e-posta yoluyla web sitelerine yüksek satın alma amacı trafiği çekebilir ve E-posta Pazarlama, remarketing kampanyaları aracılığı ile yeniden satın almaya yönelik potansiyel müşterileri harekete geçirebilir.
Dijital pazarlama kanallarının seçimi, aşağıdakiler gibi çeşitli faktörlere bağlıdır:
- Pazarlama Hedefleri: Hedefleriniz marka bilinirliğini artırmak mı yoksa satın almayı teşvik etmek mi?
- Pazarlama Bütçesi: Pazarlama kampanyalarınızı birden çok dijital kanala yaymak için yeterli bütçeniz var mı?
- İşgücü: Pazarlama ekibiniz birden çok kampanyayı ve dijital ajansı yönetmek için gerekli bilgi ve becerilere sahip mi? Yoksa bir dijital pazarlama ajansı ile mi çalışmalısınız?
- Müşteriler: Müşterileriniz hangi platformlarda? Müşteri temas noktalarınız nelerdir?
3. Reklam Öğeleri ve İçerik
Dijital pazarlamanın üçüncü ayağı, reklam öğeleri ve içeriktir.
Bunlar, müşteri veya potansiyel müşteri adaylarının markanızı fark ettikleri, etkileşime girdikleri, markanız hakkında fikir edindikleri, markanız tarafından oluşturulan; pazarlanan görseller, grafikler, metinler ve videolar biçimindeki içeriklerdir. İçerik Pazarlama olarak da adlandırılır .
Reklam Unsurları:
- Reklam Afişleri
- Video Reklamlar
- Metin Reklamlar
İçerik Unsurları:
- Blog Yazıları
- Açıklayıcı Videolar
- İnfografikler
Dijital Pazarlama Stratejisi nedir?
Dijital Pazarlama Stratejisi, belirlenmiş pazarlama hedeflerine ulaşmaya yönelik bir plan veya eylem biçimidir. Hedefler, iş hedeflerinizin ne olduğuna ve öncelik sırasına göre belirlenir. Hedefler belirlendikten sonra, dijital pazarlama kampanyaları bunlara ulaşmak için geliştirilir ve yürütülür.
Dijital pazarlama stratejisi, dijital pazarlama kampanyasından farklıdır. Dijital pazarlama stratejisinden bahsederken, uzun vadeli veya makro bir hedefe ulaşmak için bir ana plana atıfta bulunuyoruz. Öte yandan kampanyalar, dijital pazarlama stratejisi içinde daha fazla mikro, kısa vadeli hedeflere ulaşmak için kullanılan özel taktiklerdir.
Dijital Pazarlama Stratejisine Sahip Olmak Neden Önemlidir?
Bir stratejiye sahip olmak, herhangi bir hedefe ulaşmak için yol haritası belirlemektir. Bir dijital pazarlama stratejisine sahip olduğunuzda; veri analitiklerini gözden geçirirken hangi adımların stratejiye uyduğunu, hangi adımlarını aksadığını görebilir ve yüksek verimliliğe sahip iş akışları oluşturabilirsiniz.
Bir Dijital Pazarlama Stratejisinin Temel Bileşenleri Nelerdir?
Bir dijital pazarlama stratejisinin bazı temel bileşenleri şunları içerir:
- Markayı Tanımlama: Markanızı tanımlamak için marka yönergelerinden yararlanın. Markanızın benzersiz satış noktalarını düşünün.
- Hedef Kitleyi Segmentlere Ayırarak Belirleme: Yaş, cinsiyet, konum gibi demografik bilgilerin yanı sıra, insanları ürün ve hizmetleri seçmeye iten motivasyonları anlayın. Alıcının kişiliğini oluşturmaya yardımcı olmak ve bunları organik trafikteki anahtar kelimelere göre bölümlere ayırmak için Google Analytics’i kullanın.
- SMART (Spesifik, Ölçülebilir, Ulaşılabilir, İlgili, Zamana Bağlı Hedefler) Pazarlama Hedefleri ve KPI’lar: Örneğin, önümüzdeki 6 ay içinde iletişim formundan üretilen potansiyel müşteri sayısında %20 artış elde etmek.
- Hedef Pazarları Belirleme: Pazar araştırması yapmak ve potansiyel hedef pazarları belirlemek için Google Anahtar Kelime Planlayıcı, Google Trendler ve Facebook Hedef Kitle İstatistikleri gibi pazar araştırma araçlarını kullanabilirsiniz.
- Rekabet Analizi Yapmak: Rakiplerinizi analiz etmek ve bir SWOT analizi yapmak için Similarweb, Semrush ve SocialBakers gibi web ve sosyal analiz araçlarını kullanın.
- Hedeflere Ulaşmak için Kaynakları Uygun Şekilde Yönetmek ve Tahsis Etmek: Kaynaklar arasında insan gücü (kurum içi ekip veya dış kaynak, harici dijital pazarlama ajansları) ve bütçelerini ayarlayın.
- Kampanya Performansını İnceleme ve Optimize Etme: Dijital pazarlama kampanyalarınızın performansını izlemek, ölçmek ve raporlamak için Google Analytics gibi dijital pazarlama analizi araçlarını kullanın. Bunlar, dijital pazarlama stratejisinin bileşenlerinden sadece birkaçıdır ve başlangıç aşamasında işinize yarayacaklardır. Fakat işiniz geliştikçe daha fazlasına ihtiyaç duyacaksınız.
Dijital Pazarlama Stratejisi Nasıl Geliştirilir?
Dijital pazarlama stratejisi, pazar bilgilerinin ve hedef kitlelerin analizine dayalı pazarlama hedefleri belirlemeyi, dijital pazarlama kanallarını ve platformlarını seçmeyi, kanala özel dağıtım taktiklerini belirlemeyi ve dijital pazarlama stratejisinin performansını ölçmek için makro pazarlama KPI’larını tanımlamayı içerir.
Diğer taraftan, bir dijital pazarlama kampanyası, Facebook gibi belirli bir sosyal medya kanalında bir pazarlama kampanyası başlatarak marka bilinirliği (mikro hedef) oluşturmaya odaklanır. Kısa vadeli (mikro) KPI’lar, dijital pazarlama kampanyasının ilerlemesini ve başarısını takip etmek için kullanılır. Herhangi bir dijital pazarlama kampanyası geliştirmeden önce, öncelikle bir stratejiniz olmalıdır. Doğru bir dijital pazarlama stratejisi belirlemek için öncelikle hedeflerinizi belirlemeli, daha sonra yukarıda basettiğimiz dijital pazarlama dinamiklerini anlamalı ve buna göre hedef kitlenizi, bütçenizi ve dijital kanallarınızı belirlemelisiniz. Daha sonra stratejinin doğru uygulanıp uygulanmadığını belirlemek için analiz araçlarını entegre etmeyi unutmamalısınız. Son olarak stratejinizi uygulama kısmında reklam ve içeriklerinizi plan dahilinde yayınlayarak analiz analiz araçları ile hedefe ulaşıp ulaşmadığınızı kontrol etmeli, gerekli yerlerde iyileştirmeler yapmalısınız.