Çağımızda artık her şey hızlı bir şekilde gelişiyor ve değişiyor. Dijital pazarlama da öyle; Dijital pazarlama şu ana kadar yeni ortamlara ve müşteri taleplerine hızla adapte oldu. Bunu akılda tutarak sizce dijital pazarlamanın gelecek 5 yılı nasıl olacak?
İnternet’ten önce pazarlama, bugünkü durumdan çok farklıydı. Basılı reklamlar, adrese gönderilen postalar ve diğer geleneksel medya araçları firmaların pazarlama yaptıkları sayılı seçeneklerdi. Günümüzde artık işler çok farklı. Devir artık dijital reklamcılık devri!
IAB Türkiye 2017 AdEx-TR verilerine göre dijital reklam yatırımları, 2016 yılına göre yüzde 15,5 oranında artarak 2.163 Milyon TL’ye ulaştı. Video reklam yatırımları %50’lik büyümeyle 269,5 milyon TL olarak gerçekleşti. Ülkemizde ve dünyada dijital reklamlara yapılan reklam harcamaları giderek artıyor ve Yıl 2018 ilk kez dijital reklam harcamaları, geleneksel reklam harcamalarını geride bıraktı.
Dijital Pazarlamanın Gelecek 5 Yılı Nasıl Olacak?
Bunu kesin olarak söylemek imkânsız olsa da, önümüzdeki yıllarda neyin önemli olacağına dair birkaç gösterge var. Hadi gelin bunlara birlikte bir göz atalım:
Sesli Arama
Cep telefonu kullanımı bilgisayar ve tablet kullanımın önüne geçmiş olsa da hepimizin kabul ettiği bir konu var. O da telefonda arama yaparken yazmak, bilgisayar klavyesi ile yazmaktan çok daha zordu ve daha fazla zaman alır. Neyse ki cep telefonu ile arama yapmanın bir başka yolu daha var; Sesli arama!
Siri (Apple), Alexa (Amazon), Cortana (Microsoft) gibi sesli komutlara yanıt veren “kişisel asistanlarla” donatılmış akıllı cihazların kullanımı her geçen gün daha da artıyor. Çünkü insanlar telefonlarına sesli komut verebilme ve bu komutlarla iş yapabilme rahatlığını çok sevdiler.
2016’da Google CEO’su Sundar Pichai mobil sorguların yüzde 20’sinin sesli arama olduğunu açıkladı. Yapılan araştırmalar da 2020 yılına kadar, aramaların yarısından fazlasının ses kullanılarak yürütüleceğini gösteriyor.
Şu anda sesli aramada herhangi bir reklam fırsatı bulunmasa da sesli olarak gerçekleştirilen aramaların hacmi göz önüne alındığında fırsatların çok yakında ortaya çıkmaya başlayacağı söylenebilir.
Yapay Zeka ve Sanal Gerçeklik
İnsanlar yeniliği sever ve hızla yeni ortamlara alışırlar. Video artık temel bir şey ama sanal gerçeklik (VR), önümüzdeki birkaç yıl içinde gerçekten kendi başına bir geleceği olan pazarlamanın yükselen yıldızı.
Sanal gerçeklik ile sağlanacak sürükleyici deneyimler, insanların marka sadakatini arttıracak ve satışları artırmanın anahtarı olan tüketici ve marka arasında duygusal bağlantının kuvvetli bir aracı olacak.
Yapay zekanın (AI) pazarlamanın geleceğinde de daha büyük bir rol oynaması öngörülüyor. Yapay zeka görüntü tanıma, kişiselleştirme, sohbet botları ve geliştirilmiş tıklama başına ödeme kampanyaları dahil olmak üzere pek çok farklı uygulamada kullanılabilir. Akıllı pazarlamacılar, gelecekte rekabet edebilmek için bu teknolojiye şimdi yatırım yapmaya başladılar bile. Çünkü son verilere göre sanal gerçeklik pazarı 2020’de 2016’dan 15 kat daha değerli olacak.
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri Bir Zorunluluk Olacak!
Tam olarak 1996 ile 2011 yılları arasında doğan Z kuşağı, dünya nüfusunun %25’ini oluşturuyor ve yakın gelecekte, satın alma gücü diğer kuşaklardan bu kuşağa geçecek. Ve Z kuşağı toplumu ve dünyayı iyileştirme konusunda etik ve özenli şirketlerden satın almak istiyor. Harcama gücünün büyük bir kısmını yakında kontrol edecek olan Z kuşağı, markalardan daha fazla ürün ve hizmetten çok daha fazlasını talep eden toplumsal bilinçli bir nesil.
Tüketiciler artık büyük bir sorun haline gelen iklim değişikliği, sosyal adalet, yoksulluk ve gelir eşitsizliği gibi konuların farkında, özellikle genç alıcılar bu konulardan endişe duyuyor ve satın alma tercihlerini bu konuda çözüm bulmaya yardım eden şirketlere yönlendirecekler.
Bu alıcılara hitap edebilmek için şirketlerin kurumsal sosyal sorumluluk projelerine odaklanmaları gerekecek.
Tüketicinin İstediği Değerlere Sürekli Odaklanma
Pazarlama her zaman müşterinin istediği, ihtiyaçları ve değerleri ile ilgilidir. Bu önümüzdeki beş yıl içinde değişmeyecek. Müşterilerinizin ne istediğini veya sorunlarının ne olduğunu bilmiyorsanız ürünleri satamazsınız.
Daha Hedefli ve Duygusal Reklamlar
İyi pazarlamacılar bilirler ki, insanlar duyguları ile satın alırlar. Bu nedenle önümüzdeki 5 yılda da pazarlamacılar ürünü sattıran duygusal tepkileri oluşturmak için daha fazla hedefli reklam oluşturmaya odaklanmaya devam edecekler. Dove’ “Gerçek Güzellik” kampanyası ve Google’ın “Friends Furever” gibi duygu temelli kampanyaları, en başarılı çevrimiçi reklam kampanyalarından bazılarıydı çünkü bunlar, hedef kitlelerine duygusal bir yanıt vermek için oluşturuldu.
Hikaye Anlatma Pazarlamada Sabittir!
Önümüzdeki birkaç yıl içinde dijital pazarlamanın nereye gittiği önemli değil, iyi hikaye anlatmak her zaman etkili bir pazarlamanın temel bileşeni olacaktır. Pazarlamacılar değiştikçe trendlerin zirvesinde kalmalılar, ancak izleyicinin ihtiyaçlarını akılda tutarak ve bu kitlenin duygularına hitap eden içerikler oluşturmak her zaman önemlidir. Dijital pazarlama, yaratıcılık, merak, sabır ve yeni taktikler denemeye istekli olmayı gerektiren sürekli değişen bir manzaradır.