İçerik pazarlaması sürecinde video hala zirvedeki yerini korusa da videodan daha iyi olan ise canlı yayın. Peki canlı yayın pazarlaması nedir, kaliteli online yayın nasıl yapılır?
Facebook, Instagram, Twitter, YouTube gibi birçok sosyal medya platformuna canlı yayın özelliğinin eklenmesiyle birlikte canlı yayın, hayatımızın bir bölümünde önemli bir araç olarak teşkil etmeye başladı. İster bir firma isterseniz de bireysel bir kullanıcı olun canlı videolara olan ilginin her geçen gün artığını fark etmişsinizdir.
Bu nedenle önümüzdeki yıla (2021) kadar internet trafiğinden beklenen durum tüm internet trafiğinin yüzde 85’inden fazlasının video içerik tarafından meydana gelmesiydi. Tüketicilerin daha kolay ve güçlü iletişim kurmayı istemesiyle demek oluyordu ki 2020 kesinlikle video içeriklerin trend olduğu bir yıl olacaktı. Hele de e-ticaret ve e-ihracatta dijital pazarlama trendleri arasında video pazarlama haricinde canlı yayın pazarlamasının da yer alacağı kesinleşti. 2020 sonuna geldiğimizde ise yüzde 63 artışla video pazarlama stratejisi yapan işletmelerin %81’i pazarlama konusunda oldukça başarılı bir yıl geçirmiş gözüküyor. Canlı yayın konusunda da 2021 tahminleri; tüm internet akışının %13’ünün canlı yayın olacağı yönünde.
Peki ama neden video içerik ve canlı yayın? Kendinizi müşterilerinizin yerine koyun. Şirketinizden ne deneyimlemek istersiniz? Ofisinizin arkasındaki turları, ürün tanıtımlarını / sürümlerini, canlı soru ve cevapları vb. düşünün…
Neden Canlı Yayın Tercih Etmeli?
2020 dijital pazarlama trendlerinden biri olan online yayın, içerik pazarlamasında videoya göre kullanıcıların daha fazla dikkatini çekiyor. Mesela Instagram Live ve Facebook Live’de kullanıcılarla buluşan canlı videolar, önceden kayıt altına alınmış olan görüntülere oranla 3 kat daha fazla izleniyor.
Müşterilerin %90’ı izledikleri videoların satın alma kararları almasına yardımcı olduğunu ve %64’ü ise gördükleri videonun onların satın alma olasılığını artırdığını söylüyor. Hatta online video izleyicilerinin hemen hemen %50’si taraftarı olduğu bir takım veya sanatçıyı online videolarda görmek için para dahi ödeyebileceklerini belirtiyor. Firmalar açısından baktığımızda ise video pazarlama yapan firmalar yılda yüzde 66 daha nitelikli müşteri adayı elde ettiklerini ifade ediyorlar. Ve bu nedenle reklamlarını da video içerikli olarak vermeyi tercih ediyorlar.
Açılış sayfalarında video kullanan işletme sayısı 2019’da artarak yüzde 60’lara kadar yükseldi. 2020’de açılış sayfasında video kullanan ve bu durumunda olumlu etklilenen işletme oranı ise yüzde 86. İşletmelerin ürettiği en yaygın videolara örnek ise; ürün videoları, demolar ve açıklama videoları verilebilir. Bu üretilen videolar ise web sayfaları ve sosyal medya platformları üzerinden yayınlanıyor ve insanların izledikleri şeyi benimsemesine, inanmasına, sevmesine yol açıyor. Bu tür çabalar ise şirketlere tahmin edileceğinden çok daha fazla fayda sağlıyor. O halde “Canlı yayın pazarlaması bir marka ya da firmaya nasıl katkı sağlar” gelin aşağıda maddeler halinde bakalım:
- Maliyeti düşüktür.
- Gerçekleştirilmesi basittir.
- Daha fazla kişiye ulaşabilmesini ve etkileyebilmesini olanaklı kılar.
- Kişileri harekete geçirmeyi kolaylaştırır.
- Hedef kitleyi daha iyi anlayabilmeyi sağlar.
- Marka ile doğrudan iletişim kurmayı olanaklı hale getirir.
- Markaya güven ile sadakati artırmada ve marka imajına katkı sağlamada yardımcı olur.
- Gerçek zamanlı katılıma olanak vererek içeriğin etkisini ölçme avantajı sağlar.
- Pazarlama stratejisinin zaman içinde nasıl olacağını belirlemeyi kolaylaştırır.
Canlı Yayını Markalar Nasıl Kullanıyor?
Tüm bunların yanında markalar da pazarlama stratejisi olarak canlı yayın özelliğini günümüzde yaygın olarak kullanıyorlar. Bu özellikle de hedef kitleye uygun online içerikleri üretmek ve alınan tepkilere göre ise farklı pazarlama stratejileri geliştirmek markalar için büyük önem taşıyor.
Şirket büyüklüğüyle ilgili doğru orantılı bir bağlantı olmamakla beraber, büyük şirketlerin küçük şirketlere kıyasla daha fazla video içerik ürettikleri bilinen bir gerçek. Küçük işletmeler ise bu değerli kaynağı minimum düzeyde kullanıyor ya da amatör şekilde kullanmayı tercih ediyorlar. Ancak işletmeler, müşteri yaşam döngüsü boyunca videoya olan talebin artmasına karşılık talebi karşılamak için hem kurum içi hem de kurum dışı kaynaklı video içeriğine yatırımlarını her geçen gün artırıyorlar. Yeni teknolojilerin doğurduğu bu farklı pazarlama anlayışlardan doğru şekilde yararlanan işletmelerin bulunduğu sektördeki rekabeti kendi lehine doğru çevirip kar elde edeceği şüphesiz. Buradaki en önemli nokta ise yeni teknolojileri en uygun şekilde nasıl kullanacağını bilmek.
Canlı Yayın Pazarlamasında Nasıl Bir Strateji Takip Edilmeli?
Biliyoruz ki Facebook, Twitter, Instagram ve YouTube gibi sosyal medya platformlarına canlı yayın özelliklerinin eklenmesiyle birlikte herkes bir şekilde bu özelliği kullanmakta ve takipçileriyle paylaşmaktan da zevk almaktadır. Ancak bu platformların online yayın özelliğini siz bir marka ya da firma adına kullanacaksınız herkesin yaptığı şekilde bir online video çekmeniz pek de hoş olmayacaktır. Bu aşamada siz hedef kitlenize uygun canlı yayın nasıl oluşturulur, canlı yayın pazarlamasının incelikleri neler gibi detayları göze alarak ve bu detayları doğru bir strateji geliştirip uygulayarak ancak başarı yakalayabilirsiniz.
Peki, dijital pazarlamada canlı yayın stratejisi nasıl oluşturulur, nasıl canlı yayın yapılır?
- Değer sağlayın: Hazırlayacağınız canlı video içeriğinin izleyiciye değer kattığından emin olun.
- Katılımı fazlalaştırın: Online yayında soru cevap şeklinde yayın gerçekleştirerek ve belirli etiketler çerçevesinde çevrimiçi anketler oluşturarak izleyicilerin katılımını artırın.
- Geri bildirim sağlayın, pozitif olun: İzleyicilerinize ve size katılım sağlayan kullanıcılarınıza cevap vererek onları önemsediğinizi gösterin.
- Özgün, doğal ve gerçekçi olun: Yayınladığınız içeriğin hedef kitlesine uygunluğuna emin olduktan sonra yayın akışının da özgün, doğal ve gerçekçi olduğuna dikkat edin.
- Güncelliğine dikkat edin: Yeni ve güncel bir konunun her zaman daha fazla ilgi çektiğini unutmayın.
- İlgi çekici bir konu seçin ve yaratıcı olun: Hedef kitlenizi tanıyarak bu işe başlamanız en doğrusu olacaktır. Onların hangi konulara ilgi duyacağını bilir ve hareket ederseniz hedefinize ulaşmama gibi bir şansınız yok.
- Başka yayınları inceleyin: Bu konuda başkalarının neler yaptığına ve hangi video içeriklerinin daha dikkat çekici olduğuna bakın.
- Zamanı iyi kullanın: Canlı yayın süresini iyi değerlendirin, bütün gün sürecek bir canlı yayını kimsenin izlemeyeceğinden emin olun.
- Görüntünün kalitesine dikkat edin: Online yayının yapılacağı yer kadar çektiğiniz videonun kalitesinin de önemli olduğunu unutmayın.
- Yayın zamanınızı sosyal ağlar üzerinden duyurun: Planladığınız online yayın programını katılımcı sayısını artırmak açısından önceden haber vererek sosyal ağlar üzerinden duyurmanızın yayınınıza mutlaka katkı sağlayacağını bilin.
- Planlı olun: Canlı yayınları belirli aralıklarla düzenli şekilde gerçekleştirmenizin size katkısı büyük olacaktır. Bu yüzden haftada 1 veya 2 kez canlı yayın yapmaya çalışın. Bunların haftanın belirleyeceğiniz aynı gün ve saatlerde yapılmasına özen gösterin.
- Canlı yayını kaydedin: Canlı yayın bittikten sonra muhakkak kaydedin, bu o anda canlı yayınınızı kaçırmış olan kullanıcılara daha sonra ulaşmanızı sağlayacaktır.
Böylece uyguladığınız bu stratejiler sayesinde izleyicilerinizle aranızda güçlü bir bağ oluşacağına emin olabilirsiniz 🙂