RankBrain , Google’ın 26 Ekim 2015’te kullanımını onayladığı makine öğrenimi tabanlı bir arama motoru algoritmasıdır. Google’ın arama sonuçlarını işlemesine ve kullanıcılar için daha alakalı arama sonuçları sağlamasına yardımcı olur.
2015 yılında yapılan bir röportajda Google, RankBrain’in bağlantılar ve içerikle birlikte sıralama algoritmasında üçüncü en önemli faktör olduğunu söylemiştir.
RankBrain’i Farklı Kılan Nedir?
Google mühendisleri RankBrain’i oluşturduktan sonra, yapay zeka kendi kendine öğrenme sürecine geçerek tüm süreci kendisi devam ettirmektedir.
Anahtar kelimeye bağlı olarak RankBrain, backlinkleri, içeriğin yeni olmasını, içerik uzunluğunu, alan adı otoritesinin vb. şeyleri analiz eder ve ona göre sonuçları SERP’te yayınlar. Ardından, Google’da arama yapan kullanıcıların arama sonuçlarıyla nasıl etkileşime girdiğine bakar. Kullanıcılar yeni algoritmayı beğenir, daha fazla tıklama yaparsa, kalır. Değilse, RankBrain eski algoritmayı geri alır.
İşte işin en çılgın kısmı:
Google, bir grup Google Mühendisinden belirli bir arama için en iyi sayfayı belirlemesini istemiştir ve aynı sorgu RankBrain ile de yapılır. Sonuç;
“RankBrain zeki Google mühendislerinden % 10 daha iyi performans gösterdi!”
RankBrain Nasıl Çalışır?
RankBrain temelde iki şeyi yapar:
- Arama sorgularını (anahtar kelimeler) anlama
- İnsanların sonuçlarla nasıl etkileşime girdiğini ölçme (kullanıcı memnuniyeti)
RankBrain aslında bir insanın yaptığı gibi ne demek istediğinizi anlamaya çalışıyor.
Ama nasıl? Daha önce hiç görülmemiş anahtar kelimeleri Google’ın daha önce gördüğü anahtar kelimelerle eşleştirerek.
Peki bunu nasıl yapıyor?
Google 2013 yılında yayınladığı blog yazısında arama yapan kişinin amacını daha iyi anlamak için makine öğrenmeyi nasıl kullandıklarını açıklamıştı.
Bu yazıda, anahtar kelimeleri kavramlara dönüştüren “Word2vec” adlı bir teknolojiyi anlatıyorlar.
Örneğin, Google bu teknolojinin “ Paris ve Fransa, Berlin ve Almanya, Madrid ve İtalya aynı değil (başkent ve ülke.) Ama aynı ilişkide olduğunu anladığını ” söylüyor .
Kısacası: Google RankBrain, basit anahtar kelime eşleştirmenin ötesine geçmektedir. Arama teriminizi kavramlara dönüştürür… ve bu kavramı kapsayan sayfaları bulmaya çalışır.
RankBrain Kullanıcı Memnuniyetini Nasıl Anlar?
RankBrain bir dizi sonuç gösterdiğinde, gerçekten iyi olup olmadıklarını nasıl biliyor? Tabi ki gözlemleyerek…
Başka bir deyişle, RankBrain size arama sorgunuza en iyi cevabı veren ve seveceğinizi düşündüğü bir dizi arama sonucu gösterir. Birçok kişi sonuçlarda belirli bir sayfayı beğenirse (yani tıklarsa, o sayfada daha uzun süre kalırsa vb..) , o sayfada bir sıralama artışı sağlar.
RankBrain tam olarak neyi gözlemliyor?
Arama sonuçlarıyla nasıl etkileşim kurduğunuza dikkat ediyor. Özellikle, şunlara bakıyor:
- Organik Tıklama Oranı
- Bekleme süresi
- Çıkma Oranı
- Pogo sticking (kısaca bir siteye tıklamak fakat aradığınızı bulamayıp siteden çıkarak arama sonuçlarından başka bir siteye geçmektir.) …
ve bunlar kullanıcı deneyimi sinyalleri (UX sinyalleri) olarak bilinir.
RankBrain İçin (SEO) Arama Motoru Optimizasyonu Yapılır mı?
SEO çalışmalarınızı RankBrain için nasıl yapmanız gerektiğini merak ediyorsanız size kötü haberim var: tam olarak yapamazsınız. Alıştığımız klasik algoritmaların aksine, RankBrain bir sorgu yorumlama modelidir. Bu nedenle, geçmişte kullanmak zorunda olduğumuzdan farklı bir düşünce tarzı gerektirir.
Yani Anahtar Kelime Eşleşmeleri Eskisi Kadar Önemli Değil!
Çünkü Google RankBrain farklı yazılsalar da aslında aynı şeyi aramak için kullanılan terimlerin temelde aynı olduğunu anlıyor. Böylece neredeyse aynı arama sonuçlarını gösteriyor. Bu nedenle sayfanızı tek bir anahtar kelime etrafında optimize etmenizi öneririm. Aynı anahtar kelime için birden fazla sayfa yerine “orta kuyruk” bir anahtar kelime etrafında optimize edilmiş bir sayfa…
Bu nedenle yapmanız gereken max 2-3 kelimeden oluşan orta uzunlukta bir anahtar kelime belirleyin. O konuda derinlemesine araştırma yapın. Güncel, kısa cümlelerden oluşan, yazım kurallarına uygun doyurucu bir içerikler yazın yazın. Siteniz hızlı açılsın, zaten mobil uyumlusunuz bunu söylemiyorum bile ama, hemen çıkma oranlarını kontrol etmeli ve azaltmalısınız.
Son olarak RankBrain‘in sizi fark etmesi için içeriğinizi sosyal medyada paylaşın, biraz trafik yaratın. İşte bu kadar…. Her şeyi doğru yaptıysanız, Google RankBrain sizi mutlaka ödüllendirecektir 🙂
Not: SEO ile ilgili tüm bu içerikleri hazırlarken biz de farkındayız ki, arama sonuçlarında ilk sayfalarda hala eski SEO taktiklerinin işe yaradığı sorgu sonuçlarını görebiliyoruz. Bunun sebebi Google’ın içinde milyarlarca kitap olan bir kütüphane gibi olması. Maalesef kütüphanede yapılan tüm değişiklik ve yenilikler, tüm bölümlere aynı anda etki edemiyor. Fakat teknoloji hızla gelişiyor. Yapay zeka öğrenmeye ve daha iyi sonuçlar vermeye devam ediyor. Bunu siz de fark edebilirsiniz. Artık “nasıl yapılır?” araması yaptığınızda genellikle karşınıza video içerikler çıkıyor. Çünkü sizin bunu izleyerek öğrenmek isteyeceğinizi biliyor ya da bir ürün aradığınızda karşınıza alışveriş sitesi sonuçlarını çıkartabiliyor.
Bu nedenle siz siz olun bu mevcut durumun rehavetine kapılmayın ve bu güncellemeleri dikkate alarak içeriklerinizi olması gerektiği gibi düzenleyin. Günün sonunda kazanan siz olacaksınız 🙂
Bu içeriği oluştururken yararlandığımız kaynaklar:
- https://moz.com/blog/optimizing-for-rankbrain-whiteboard-friday
- https://backlinko.com/google-rankbrain-seo
- https://en.wikipedia.org/wiki/RankBrain