Instagram’da Etkileşimleriniz Azalıyor Mu? Bu Yöntemlerle Sorunu Çözün!

Instagram güncellemeleri

Son zamanlarda Instagram etkileşimleriniz azaldı mı? Son zamanlarda beğeni, yorum ve paylaşım gibi etkileşim oranlarınızın düştüğünü fark ettiyseniz, yalnız değilsiniz. Aslında, Instagram etkileşimleri son birkaç yıldır genellikle azalmaktadır. Peki, Instagram’da neler oluyor? Beğenilerin, paylaşımların, takipçilerin ve kaydetmelerin azalması, Instagram veya diğer sosyal medya ağları için yeni bir durum değil. Bu durum daha önce Facebook’ta da yaşanmıştı. Yine de Instagram’a bir gelir kaynağı olarak güveniyorsanız, bu durum oldukça can sıkıcı olabilir. Ancak, iyi haber şu ki bu durumu düzeltmek mümkün.

Instagram’da iyi bir etkileşim nedir?

Öncelikle Instagram erişim ve etkileşim kavramlarının ne olduğundan emin değilseniz, bu blog yazımızı okumanızda fayda var : Instagram Erişimi Nedir? Erişim Oranı Nasıl Artırılır?

Eğer erişim ve etkileşim kavramları zihninizde oturduysa etkileşim konusuna devam edebiliriz. Instagram’daki etkileşim oranı, sektörden sektöre büyük ölçüde farklılık gösterir. Bununla birlikte, bazı genel yönergeler, Instagram’daki etkileşiminizin iyi olup olmadığını anlamanıza yardımcı olur.

  • %1’den az = düşük etkileşim oranı
  • %1 ile %3,5 arasında = ortalama/iyi etkileşim oranı
  • %3,5 ile %6 arasında = yüksek etkileşim oranı
  • %6’nın üzerinde = çok yüksek katılım oranı

Genel olarak, müşterilerimize %1 ile %3 arasında bir etkileşim oranı hedeflemelerini tavsiye ederiz. Takipçi sayısının genel etkileşim oranı üzerinde etkisi vardır.
Takipçi sayısı ne kadar yüksek olursa, etkileşim oranı o kadar düşük olacaktır. Bu nedenle, 1.000 takipçisi olan birinin etkileşimi, 1 milyonu olan birinden çok daha yüksek olmalıdır.

Instagram’daki etkileşiminizi ölçmenin başka bir yolu da Influencer Marketing’in oranlarına bakmaktır. Örneğin, yüksek takipçi sayısına sahip ünlüler ve etkileyiciler, genellikle çok düşük etkileşim oranlarına sahiptir. Örneğin:

  • Ariana Grande — %0,74
  • Kim Kardashian — %0.70
  • Justin Bieber — %0.90
  • Katy Perry — %0.12

Bu rakamlara bakarak, Instagram’daki etkileşiminizin aslında kötü olmadığı sonucuna varabilirsiniz. Tabii ki, bu ünlülerin milyonlarca takipçisi var ve etkileşim oranınızın onlardan düşük olması muhtemel. Ancak, rakamsal olarak erişim ve etkileşim sayıları sizden daha yüksek olacaktır. 🙂

Instagram etkileşim oranları neden düşer?

Instagram’daki etkileşimdeki düşüşün yeni bir şey olmadığını daha önce de söylemiştim. Instagram ilk çıktığından bu yana birçok kez yaşandı. Instagram özelliklerinde, tasarımında ve algoritmasında önemli değişiklikler yapıyor ve bunların tümü, etkileşim oranlarını etkiliyor gibi görünüyor. Aşağıda, Instagram’daki etkileşiminizin neden düştüğüne dair bazı sebepler yer almaktadır.

Algoritmadaki Değişiklikler

Instagram algoritmasındaki değişiklikler, genellikle etkileşim oranlarını etkileyen en önemli faktördür, ancak güncellemelerin kullanıma sunulmasını etkilemek için yapabileceğimiz çok fazla şey yoktur. Birkaç yıl önce Instagram, kronolojik olarak sıralanan akışlardan algoritmik makine öğrenimine geçti. Bu ne anlama geliyor derseniz; önceden gönderiler, kullanıcıların yayınlarında yayınlandıkları zamana göre gösteriliyordu. En yeniden en eskiye doğru gösterildiler ve bu kullanıcıların takip ettikleri markalar ve etkileyicilerle hızlı bir şekilde etkileşim kurmasına olanak sağladı.

Ancak, algoritmik makine öğrenimi bunu değiştirdi ve Instagram, kullanıcılarla ilgili olduğunu düşündüğü içeriği sunmaya başladı. En yeni veya en eski gönderiler alakasız hale geldi ve hatta Instagram algoritmasının alakasız bulduğu en yeni gönderiler bile kullanıcılara gösterilmedi. Algoritma değişikliği, uygulamada kalma sürenizi uzatarak alakalı, eğlenceli ve ilgi çekici içerikler sunmayı amaçlıyor. Güncellemeler kullanıma sunulduğunda etkiyi en aza indirmek istiyorsanız, en son algoritma değişikliklerini takip etmek büyük bir avantajdır. Bu algoritmaların nasıl çalıştığını anlayarak, daha iyi bir strateji oluşturabilirsiniz.

2023’te Instagram algoritması nasıl çalışıyor?

Instagram, bir gönderinin ilgi düzeyini belirlemek için birden fazla algoritma kullanır. Bu algoritmaların her biri uygulamada farklı bir rol oynar ve farklı türde gönderilerden ve gönderilerin göründüğü yerlerden “sorumludur”. Bir kişinin akışındaki bir gönderiyi nasıl sıralayacağına karar verirken, beş ana etkileşim olasılığını göz önünde bulundurur. Bunlar:

  • Harcanan zaman: Gönderiye zaman harcıyor musunuz?
  • Beğeniler: Gönderiyi beğenme olasılığınız nedir?
  • Yorumlar: Gönderiye yorum yapma olasılığınız nedir?
  • Kaydetme: Gönderiyi kaydetme olasılığınız nedir?
  • Profil Tıklamaları: Gönderiyi gördükten sonra profili ziyaret etme olasılığınız nedir?

Instagram Başkanının söylediğine göre, bir gönderiyle etkileşime geçme olasılığınız ne kadar yüksekse, o gönderi kişisel akışınızda o kadar yüksek sıralanır. Instagram’a göre, bir kullanıcının hangi içerikle etkileşimde bulunacağını tahmin etmek oldukça karmaşıktır. Bu nedenle, algoritmayı sürekli güncelleyerek, kullanıcılar için en uygun önerileri sunarak, kullanıcıların ilgisini korumaya çalışırlar.

Düşük kaliteli içerik

Instagram, gönderinin kullanıcıların beklentilerine uygun olmadığını belirtmek için birçok yol sunmuştur. Instagram’ın dikkate almaya başladığı en temel metrikler, hesapları sessize alma ve takibi bırakmadır. Her ikisi de daha fazla kullanıcının Instagram akışlarını düzenli olarak yalnızca etkileşim kurmak istedikleri içeriği gösterecek şekilde temizlemesini sağlar.

Instagram’da, yeniden paylaşılan içeriklerin erişimleri kısıtlanır. Bu nedenle, daha önce başka bir platformda paylaşılan içeriği Instagram’da yayınlamak önerilmez. Instagram, orijinal ve kaliteli içerikleri tercih eder ve bu tür içerikler daha fazla ilgi görür. Özetle, Instagram orijinal içerik istiyor. Orijinal olmayan içerik için Instagram’daki etkileşimi az olacaktır.


Son olarak, düşük kaliteli içerik (ör. düşük çözünürlüklü videolar ve resimler) de sınırlı erişime sahiptir. Bu tür içerik, yüksek kaliteli içerik kadar çok görüntüleme almadığından, düşük erişim doğrudan daha düşük etkileşimle ilgilidir. Bu nedenle, içeriğiniz zayıfsa, Instagram’daki etkileşiminizde bir düşüş görmeniz olasıdır. Bununla birlikte, Instagram’da, kalitesiz içerik yıllardır büyük bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Instagram, görsel ağırlıklı bir platform olduğu için, kalitesiz içerikler etkileşimin düşmesine neden olan en önemli faktörlerden biridir.

Bot kaldırma

Instagram’da milyonlarca bot hesabının varlığı, herkesin bildiği bir sır. Son yıllarda Instagram, bu hesapları avlayıp platformdan kaldırıyor. Eğer takipçilerinizde ani bir düşüş gözlemlediyseniz, bu durumla bağlantılı olabilir. Instagram binlerce bot ve spam hesabını temizliyor. Bu, bot hesaplarının takipçi kazanmak için gönderilerle etkileşime girme olasılığı yüksek olduğundan, bu durum genel etkileşim düşüşünü de etkileyebilir. Botlar her ne kadar olumsuz görülse de Instagram’da etkileşime katkıda bulunmuşlardı. Ancak şimdi Instagram, bu hesapları kaldırmaya çalışırken, etkileşiminizi olumsuz etkileyebilir.

Yasadışı stratejiler uygulamak

Instagram etkileşiminizi artırmak için Takipçi satın alıyorsanız, beklentinizin aksine etkileşiminiz 2023’te kesinlikle bir darbe alacaktır. Instagram’ın şu anda uyguladığı ana strateji, kullanıcılarına en kaliteli ve alakalı içeriği sağlamaktır. Sahte beğeni ve takipçilerle sistemi oyuna getirmeye çalışmak sadece Instagram’dan cezalarla sonuçlanacaktır.
Takibi bırak stratejisi gibi diğer stratejiler de Instagram topluluk kurallarına aykırı kabul edilir. Bu nedenle, daha önce bu tür faaliyetlerde bulunduysanız, artık Instagram’daki etkileşiminizde bir düşüş görebilirsiniz.
Birden fazla uyarı almadıysanız, hesabınızın askıya alınması olası değildir, ancak gölge yasaklı (Shadowban) olabilirsiniz. Shadowbanning, birinin içeriğini bilgisi olmadan gizleme veya kısıtlama eylemidir. Bu olduğunda, Instagram yalnızca görünürlüğü kısıtlayarak içeriğinizin erişimini sınırlar. Hesabınızda hala aktif olabilirsiniz, bu arada Instagram size haber vermeden gönderilerinizi “susturur”. Bu, normalde birisi Instagram’ın topluluk kurallarını ihlal ettiğinde veya Instagram’ın uygun gördüğü kurallara aykırı davrandığında gerçekleşir. Shadowban’lı olduğunuzda, gönderileriniz sizi zaten takip etmiyorlarsa kimsenin akışında görünmez. Ayrıca hashtag’te ve keşfet sayfasında görünmeniz de kısıtlanacak, bu da katılımınıza ve büyümenize ciddi şekilde zarar verebilir.

2023’te Instagram’da etkileşim nasıl artırılır?

Instagram etkileşimi, algoritma değişiklikleri nedeniyle azalmış olabilir; ancak Instagram tarafından sunulan yeni özellikler ve diğer güncellemeler, etkileşim oranlarını artırmak için yeni fırsatlar da yaratır. Bu nedenle, özellikle önemli olan bir Instagram stratejisine sahip olmak ve ona bağlı kalmak gereklidir.

Bu yazımız da ilginizi çekebilir: “B2B ve Instagram Pazarlama Stratejileri

İşte Instagram etkileşimini artırmak için bazı ipuçları:

Aktif olun

Takipçilerinizin beğendiği yüksek kaliteli, ilgi çekici içeriği ne kadar sık yayınlarsanız, Instagram’ın içeriğinizi gösterme şansı o kadar artar. Ne kadar çok etkileşim oluşturursanız, gönderileriniz o kadar iyi erişime maruz kalır. Bu nedenle, kitlenizin beğendiği içeriği sürekli olarak yayınlayın. Kitlenizin sürekli etkileşimde kalmasını sağlamak için hikayeler, videolar, görseller ve Reels yayınlayın. Ayrıca, DM’lerini ve yorumlarını yanıtlayarak hedef kitlenizle aktif bir şekilde iletişim kurduğunuzdan emin olun.
Bununla birlikte, bir adım daha ileri gitmelisiniz – diğer benzer hesaplarla etkileşime geçmek için inisiyatif almalısınız. Gerçek beğeniler, yorumlar, paylaşımlar ve kaydetmeler, Instagram topluluğunun aktif bir parçası olduğunuzu göstermenize yardımcı olur. Aktif olmak, Instagram’daki etkileşiminizi artırmak için en etkili stratejidir.

Gönderilerinizle değer katın

Yapmış olmak için gönderi paylaşmak asla iyi bir fikir değildir. Gönderilerinizin hedef kitlenize değer katmalı (onlar için önemli olmalı) ve tabi orjinal olmalıdır. Kitleniz için ne tür içeriklerin önemli olduğunu öğrenmek için sosyal dinleme stratejilerini kullanabilirsiniz.
Her gün paylaşılan milyonlarca gönderi olduğunu unutmayın. Gönderilerinizin öne çıkmasını sağlamak istiyorsanız bunu dikkat çekerek yapabilirler. Hedef kitlenizin ilgi alanına yönelik kişisel görüşlerinizi, deneyimlerinizi ve yeni keşiflerinizi paylaşın. Onlara bilmedikleri şeyleri verin.
unutmayın, değer katan içeriğin de viral olma ve birçok kişi tarafından paylaşılma olasılığı daha yüksektir. Bu nedenle, tavsiye vermek ve izleyicilerinizin sorunlarını çözmelerine yardımcı olmak, doğrudan Instagram’da artan etkileşimle sonuçlanabilir.

Düzenli olarak Instagram Hikayeleri yayınlayın

Birçok marka ve influencer, Hikayelerin sadece takipçiler için olduğunu düşündükleri için Hikayelerin değerini görmüyor. Ancak, bu tamamen doğru değil. Aslında Instagram Hikayeleri, Instagram’da etkileşimi artırmanın en iyi yollarından biridir. Hikayeler takipçi olmayanlar tarafından da keşfedilebilir (çok yüksek oranlarda değil elbette). Coğrafi konum etiketlerini kullanmak, belirli bir yerelden gönderilere bakan kişilere ulaşmanıza yardımcı olabilir. Ayrıca hikayeler aracılığıyla oluşturulan etkileşimin, hesabın genel etkileşimine dahil edildiğini unutmamak da önemlidir. Bu nedenle, mevcut takipçilerin etkileşimini artırmak için Hikayeler paylaşmaya başlamak iyi bir seçenektir.

İlgi çekici altyazılar (açıklamalar) yazın

Daha uzun altyazıların daha fazla etkileşim oluşturma eğiliminde olması yeni bir şey değil. Instagram, içerik oluşturucuların benzersiz bakış açılarını ve deneyimlerini paylaşabilecekleri bir mikro blog yeri haline geldi.
Altyazılar (açıklamalar) aynı zamanda kullanıcıların, kullanıcının gönderi üzerinde belirli bir eylem gerçekleştirmesinin beklendiğini hatırlatan harekete geçirici mesajlar eklemesine olanak tanır. Makarna için denediğiniz bir yemek tarifinin altına “En sevdiğiniz İtalyan yemeğini yorumlayın” veya en son Paris’e yaptığınız tatil gezisinin altına “Paris’i de sevdiyseniz beğenin” eklemek, gönderiyle etkileşimi önemli ölçüde artırabilir.
Altyazılar ayrıca motive edici hikayeler paylaşmanıza ve hedef kitlenizle sohbetler başlatmanıza olanak tanır. Bu alanı, düşündürücü sorular sormak ve yorumlarda bir tartışmayı teşvik etmek için kullanabilirsiniz.

Hashtag’lerinizi aşırı kullanmayın

Hashtag’ler her zaman Instagram’ın büyümesinin önemli bir parçası olmuştur. Ancak yanlış yapıldığında zararlı olabilirler. Çok fazla hashtag kullanmak Instagram’a hesabınızın bir bot veya spam olduğu sinyalini verebilir. Erişimin azalmasına neden olur. Müşterilerimize her zaman max en alakalı hashtagleri kullanmalarını tavsiye ederiz. En alakalı 15 hashtag. Bu hashtag’ler de değiştirilmelidir. Bu, tüm gönderileriniz için aynı hashtag setini kullanmamanız gerektiği anlamına gelir.
İyi bir hashtag stratejisi, her gönderiyi ayrı ayrı görüntülemek ve içeriğinizle uyumlu en alakalı hashtag’leri bulmaktır. Doğru hashtag’leri bulmak, içeriğinizi yeni kullanıcılara gösterebilir, beğenilerinizi, takipçilerinizi, yorumlarınızı ve genel katılımınızı artırabilir.

Tüm bunları yapsanız da Instagram etkileşiminiz yine de düşer mi?

Endişelenmeyin! Bu normal bir şey. Zamanla Instagram, etkileşim oranlarınızı yine olumsuz etkileyebilecek yeni güncellemeler yayınlayacaktır. En son algoritma değişikliklerinden haberdar olmak ve kurallara göre oynamak çok önemlidir. Bu yazıda paylaşılan ipuçları evrenseldir ve gelecekte büyük düşüşlerle karşılaşmanızı engelleyecektir. Ancak yeni güncellemeler yine de dalgalanmalara neden olabilir. Bu nedenle kitlenizi anlayın, kitlenizin ilgisini ve ilgisini canlı tutmak için içeriğinizi uyarlamaya devam edin böylece büyük düşüşlerden zarar görmezsiniz.