Perakende sektörü için dijital pazarlama çalışmaları hiç olmadığı kadar önemli. Dijital teknolojinin sürekli gelişimi, özellikle internet hızlarının artması ve mobil kullanımının yaygınlaşması ile birlikte perakende sektörü son yirmi yılda büyük değişiklikler yaşadı. Bu durum perakendecilerin ele alması gereken önemli zorluklar ve fırsatları da birlikte getirdi.
Perakendecilerin dijital dünyada daha başarılı olmak için bilmesi gereken püf noktalarının bazılarını bu yazımızda sizinle paylaşmak istedik. Sizin de uygulayıp başarılı olduğunuz, önerdiğiniz çözümleri yorum kısmında paylaşmanızı bekliyoruz. 🙂
Çok Kanallı Pazarlamayı Kullanmak
Dijital dünya kullanıcılara çok geniş seçenekler sunuyor. Kullanıcılar haber okurken, aynı anda müzik dinleyip, başka bir ekranda alışveriş yapıp, aynı zamanda sosyal mecraları takip edebiliyor. Bu nedenle dijital pazarlama çalışmalarında çok kanallı bir yaklaşım, kullanıcıya birden fazla alanda ulaşmayı sağlarken, pazarlama sürecini kolaylaştırır. Böylece müşteri yolculuğu boyunca tutarlı bir deneyim sağlar.
Perakendeciler için çok kanallı yaklaşım öncelikle çevrimiçi ve mağaza içi alışveriş deneyimlerini birbirine bağlamakla ilgili olmalıdır.
Böylece, her seferinde tutarlılık sağlanır (pazarlama kampanyası materyallerinden müşteri desteğine kadar tüm yerlerde…)
Omni-channel pazarlama perakende sektöründe giderek artan bir popülerlik kazanmaktadır. Peki bu ne anlama geliyor?
Perakende de çok kanallı pazarlama yaklaşımı, satış ile kaçırılan bir fırsat arasında fark yaratabilecek temas noktalarını belirleyerek müşterinin yolculuğunun haritalanmasını kolaylaştırır.
Perakendecilerin bu alıştırmayı yapmaları ve hem çevrimiçi hem de mağazada işletme genelinde entegre bir yaklaşımı teşvik eder.
Örneğin, müşteri desteği alın. Müşteriler, hemen bir çözüm arıyorlarsa mağaza içi müşteri hizmetleri arayabilirler yada çevrimiçi veya telefonla desteğe erişmenin kolaylığını tercih edebilirler.
Sonuç: Müşteri ile temas noktası olan çeşitli kanallar arasında tutarsızlık olmamalıdır. Çevrimdışı ve/veya çevrimiçi ekipler aynı dili konuşmalı, hızlı ve hazır olmalı, tutarlılık sağlanmalıdır.
Yapay Zeka ve Sesi Entegre Etmenin Yeni Yollarını Bulma
Yapay zeka teknolojisi hayatın her alanında olduğu gibi dijital pazarlamada da yaygın olarak kullanılıyor. En yaygın uygulamalardan biri müşteri hizmetleri sohbet botlarıdır. (Chat bot)
AI botları, basit sorguları hızlı bir şekilde çözmek için kullanılır ve bir sorgulama insan dokunuşu gerektirdiğinde, botlar bunları uygun kanallara yönlendirebilir.
Sohbet botları daha akıllı ve daha kullanışlı hale geldikçe, kullanan firma sayısı da artıyor. Araştırmalara göre chat botların ilk üç avantajı şunlar:
- 24 saat hizmet
- Anında yanıt
- Kolaylık
Markanız için Facebook sayfasından basit sorulara otomatik yanıtlar ayarlamak gibi küçük bir başlangıç yapabilirsiniz. Bu markanızın müşteri hizmetlerini gerçekten iyileştirebilir ve müşterilerinize daha fazla güven vermenizi sağlar.
Ancak yapay zeka, müşteri hizmetleri sohbet botlarıyla sınırlı değildir. Gerçek zamanlı kişiselleştirmelerden yararlanmak, müşteri ilişkilerini beslemek, zamanında teklifler vermek ve sürekli destek sağlamak için makine öğreniminin gücünü kullanmak modern perakendeci için çok önemlidir.
Ses teknolojisi Amazon’da Alexa, Google Home ve Apple’ın Siri’si sayesinde iç piyasada büyük adımlar atmış olsa da, hala tamamen perakendecilerin radarında değil. Yapılan araştırmalara göre sadece %6’sı ses arayüzlerini sektörlerindeki en heyecan verici fırsat olarak tanımladı.
Ancak 2020 dijital pazarlama iç görülerin de sesli arama beklentileri gerçekten çok yüksek. Aynı araştırma, sanal asistan özellikli bir cihazı olan kişilerin %40’ının şu anda bir satın alma işlemi yapmak için bu asistanı kullandığını gösteriyor. Bu sayının 2022 yılına kadar %48’e çıkması bekleniyor.
Sonuç: Perakende markalarının sesli asistanlar, chat botlar gibi yapay zeka uygulanmalarını kullanmaya ağırlık vermeleri gerekiyor.
Müşteri Deneyimini Geliştirmek için Verileri Kullanma
Yapay zeka teknolojisi müşteri davranışını anlamaya yönelik analiz araçlarının da gelişmesini sağladı. Perakendeciler bu analiz sonuçları sayesinde önemli miktarda veriye erişebiliyorlar. Bu sayede potansiyel müşterileri daha iyi hedeflemek, müşteri deneyimini optimize etmek ve çevrimiçi ve mağaza arasındaki boşluğu kapatabilmek için çalışmalar yapabiliyorlar.
Fakat unutulmaması gereken bir konu var. Bu verilerden yararlanmak, verileri analiz etmek için doğru kişilerin bulunmasına bağlıdır. Perakendeciler, görüşlerinin gerçekten yararlı olmasını sağlamak için veri uzmanlarını işe almaya ve sürekli eğitimi kolaylaştırmaya yatırım yapmaya istekli olmalıdır.
Bir sonraki adım, verileri gerektiği yere uygulamaktır. Araştırmalar, perakendecilerin dörtte birinden fazlası için müşteri deneyiminin diğer markalardan farklılaşma için bir numaralı öncelik olduğunu göstermiştir. Perakendecilerin sahip olduğu ve analiz ettiği veriler, deneyimi bireysel müşterilere uyarlamak için son derece yararlıdır.
Örneğin, bir müşterinin web sitesini ne zaman ziyaret ettiği, mağazaya ne zaman gittiği ve nihayetinde bir satın alma işlemi gerçekleştirme olasılığının en yüksek ne zaman olduğunu bilerek, perakendeciler zaman zaman ve bir işlemi teşvik etme olasılığı en yüksek olan durumlarda teklif gönderebilir.
Bir müşterinin bir cuma öğleden sonra mağazayı ziyaret etme eğilimi varsa, salı sabahı teklif göndermenin pekte bir anlamı yoktur. Cuma sabahı, bölgede bulunma olasılıkları yüksek ve ziyaret etmeye istekli olduklarında dikkatlerini çekmelisiniz. Bu basit bir senaryodur, ancak çok kanallı pazarlamanın bir parçası olarak verilere birleştirilmiş yaklaşımın nasıl sonuç verebileceğini göstermektedir.
IoT İle Entegrasyon
Nesnelerin İnterneti de giderek önem kazanmaya devam ediyor Amazon’un Dash düğmeleri 2015 yılında piyasaya çıktı ve müşterilerin tek bir dokunuşla çeşitli ev eşyalarını yeniden stoklamasına izin verdi. 2019‘da aşamalı olarak kaldırıldı, ancak kaybolmaları tam bir başarısızlık sayılmaz.
Dash kullanan müşterilerin davranışları Amazon’un Alexa’sının sürekli gelişiminin ve başarısının göstergesi oldu. Sonuçta mutfak çekmecelerinde sinir bozucu plastik düğmeler aramak yerine, müşteriler Alexa’yı arayabilir ve saniyeler içinde ürün sipariş edebilirler.
Dünyada yapay zeka kullanımı sadece çevrimiçi perakendecilerle sınırlı değildir. Macy adlı bir mağazanın geliştirdiği uygulama mağazadaki müşterilerin mevcut satın alma işlemlerine, tarama alışkanlıklarına ve hatta mağazadaki konumlarına göre öneriler ve özel teklifler sunmaktadır.
Mağazanın uygulaması ile ilgili daha detaylı bilgi için bu haberi okuyabilirsiniz.
Örneğin, saatleri çevrimiçi olarak kontrol ediyorsanız, mücevher bölümüne yürürken, oradayken kullanmanız için özel fırsatlar veya kuponlar içeren bir ping alabilirsiniz. Bu müşterilere satın almaları için ikna edici bir teşvik sunabilecek şekilde özelleştirilmiş ve kişiye özel bir deneyim yaratır.
İş Dünyasında Dijital Becerilere Yatırım Yapma
Personeliniz dijital dünyaya ne kadar adapte? Yani siz tüm bu yapay zeka, teknoloji ve uygulama yatırımlarını yaparken müşteri ile temas noktasında bulunan veya operasyonda yer alan personeliniz bu süreçlere ne kadar hakim?
Personelin en son dijital gelişmeleri hızlandırmak için gerekli eğitimi almış olmaları önemlidir. Özellikle yeni süreçler veya sistem güncellemeleri getirmeyi planlayan perakendeciler için personelin dijital pazarlamaya adapte olmaması sistem ve uygulama hatalarına neden olacaktır.
Deneyime Dayalı Satışlara Öncelik Verme
Adil bir fiyatın yanı sıra, müşteriler optimize edilmiş bir deneyim arıyorlar. Hibrit bir fiziksel ve çevrimiçi varlık tüketicilere her iki dünyanın da en iyisini sunar: Akıllı alışverişin yanı sıra sorunsuz ve tutarlı bir VIP deneyimi.
Bu yüzden müşterilerin deneyim yaşayabilecekleri konsept mağazalar, küçük ölçekli, deneysel bir tekliften mağaza içi perakende alanındaki en heyecan verici fırsatlardan birine dönüştü. Konsept mağazalarının sayısının artmaya devam etmesi muhtemeldir. Perakendeciler konsept mağaza portföyünü genişletebilir veya başarılı yönleri normal perakende birimlerine veya her ikisine entegre edebilirler.
Müşteri Odaklı Kültür Yaratmak
Günümüzün perakende sektörü, dijital teknoloji ile tamamen devrim yarattı. Ancak tüm yenilikler ve ilerlemeler için en önemli faktör daima müşteri olacaktır.
Müşteri odaklı bir kültür, e-ticarette var olmak artık bir perakendeci için kesinlikle gereklidir. Başarı içim müşteri yolculuğunu ve tüm önemli temas noktalarını anlamak ilk adımdır. Buradan başlayarak, perakendeciler dijital ve çevrimdışı müşteri deneyimi arasında çok departmanlı bir süreklilik yaratmalıdır.
Dijital pazarlama konusunda profesyonel olarak destek almak isterseniz bizimle iletişime geçin. 🙂